Lätt fixat
Det kommer in frisk luft i lägenheten genom ventiler. Det är viktigt att de inte är stängda eller igensatta och att du gör rent dem ibland med trasa och ljummet vatten med diskmedel.
Det ska vara mellan 20 och 21 grader i din lägenhet. Fryser du kan du kolla temperaturen med en termometer. Mät en meter in i rummet och en bit från golvet. Är den lägre än 20 grader? Testa att
- inte ställa möbler precis framför elementet så att de hindrar värmen från att sprida sig i rummet
- inte hänga gardiner för termostaten så att den slår av värmen för tidigt.
Funkar inte våra tips eller är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i systemet. Gör en serviceanmälan så hjälper vi dig. Kontakta oss.
Tips!
Det enklaste sättet att få bort fukt och dålig luft är att vädra. Det är bättre att skapa snabbt drag i lägenheten med helt öppet fönster än att låta det stå på glänt under lång tid.
En extra trygghet
För att skriva hyresavtal med Rosengård fastigheter och för att bo hos oss behöver du ha en hemförsäkring. Den skyddar dig mot ekonomiska förluster om din lägenhet drabbas av vattenskada, inbrott eller brand.
Tips!
Du kan välja vilket försäkringsbolag du vill. I samarbete med Länsförsäkringar har vi tagit fram en hemförsäkring. Teckna en bra hemförsäkring hos Länsförsäkringar
Brandvarnare räddar liv!
Din lägenhet ska ha brandvarnare. Finns det ingen i din lägenhet, kontakta oss.
Tänk på att!
Testa batteriet i brandvarnaren då och då. Det gör du genom att hålla in testknappen – gärna en gång i månaden.
Fler goda råd hittar du hos Räddningstjänsten syd
Så här gör du på Törnrosen
Källsortera dina sopor och släng dem på rätt plats. På Törnrosen använder vi sopsug. Det finns 30 nedkast inne i husen och 6 nedkast utomhus på gårdarna. Använd plastpåsar till restavfallet, proppa dem inte helt fulla och knyt ordentligt så blir det inte stopp. Här slänger du matrester, trasor, tuggummin, kuvert, dammsugarpåsar, tops, tandborstar, blöjor, bindor, kattsand, fimpar mm.
Släng inte pizzakartonger, wellpapp, frigolit, granar, pärmar, mattor och stekpannor i nedkasten, det kan bli stopp i systemet. Du får inte heller ställa sopor utanför nedkasten eller lägenhetsdörren.
Förpackningar
Källsortera alla förpackningar som du använt hemma så gör du miljön och dig själv en jättetjänst. Lämna dem på Förpacknings- och Tidningsinsamlingens nya återvinningstation vid Cronmans väg.
Bor du på Bennets väg 7 och 9 kan du lämna dina förpackningar i det nya återvinningshuset på Törnrostorget, vid vändplatsen. Företag får inte lämna förpackningar här.
Småelektronik & grovsopor
Småbatterier slänger du på närmaste återvinningsstation.
Glödlampor, lågenergilampor, elektronik och grovsopor, som möbler och andra större saker, slänger du på Sysavs återvinningscentraler i Malmö eller i den container som kommer till området en gång i månaden. Datum ser du på tavlan i trapphuset där du bor.
Så här gör du på Örtagården
På Örtagården har vi miljöhus för dem som bor i våra lägenheter. Företag får inte slänga sopor i dem. Kärlen är märkta så du ser vad som ska slängas var. Du får inte dumpa andra saker i miljöhusen.
Restavfall
Hushållsavfall som blir kvar när du sorterat ut förpackningar, tidningar och glas ska du lägga i restavfallskärlen i miljöhuset. Kattsand, fimpar, tuggummin, kuvert, dammsugarpåsar, tops och tandborstar hör hit.
Matavfall
Allt som blir över och som inte kan sparas när du lagat eller ätit mat, ska du lägga i den bruna matavfallspåsen. Skal, tepåsar, kaffefilter och pappersservetter går också bra. Påsen slänger du i det bruna matavfallskärlet i miljöhuset.
Lampor, batterier & grovsopor
Glödlampor, lågenergilampor och småbatterier slänger du i speciella kärl i miljöhusen.
Grovsopor som möbler och andra större saker slänger du på Sysavs återvinningscentraler i Malmö eller i den container som kommer till området en gång i månaden. Datum ser du på tavlan i trapphuset där du bor.
Förpackningar
Använd kärlen i miljöhusen och källsortera alla förpackningar så gör du miljön och dig själv en jättetjänst.
Det är enkelt!
Du gör miljön och dig själv en jättetjänst om du sorterar alla dina förpackningar.
Glas
Ja!
glasflaskor och burkar
Nej!
pantflaskor, dricksglas, fönsterglas, speglar, porslin, keramik, glödlampor och lysrör
Blanda inte färgat och ofärgat glas!
Papper
Ja!
wellpapplådor, leksakskartonger, papperskassar, omslagspapper, pappersförpackningar, mjölkpaket, juicekartonger, pastakartonger, flingpaket, mjölpåsar mm
Nej!
tidningar, broschyrer, kuvert, böcker, pärmar, frigolit
Metall
Ja!
aluminiumfolie, aluminiumformar, kapsyler, konservburkar, metallock, tuber
Nej!
värmeljuskoppar, skruv, spik, bestick, kastruller, stekpannor, grillgaller
Plast
Ja!
bag-in-boxpåsar, chipspåsar, plastpåsar, plasttuber, plastflaskor, plastburkar, plastbägare, refillpåsar, frigolit mm
Nej!
pantflaskor, plastleksaker, krukor, diskborstar, tandborstar
Sanering utan kostnad
Skadedjur är ohyra som vägglöss, kackerlackor, myror eller silverfiskar. Det kan också vara möss och råttor. Om du vet eller misstänker att du har problem med skadedjur kontaktar du Rentokil direkt på telefonnummer 0771-122 300 eller via e-post på kundtjanst@rentokil.se. De bokar in en tid för inspektion och eventuell sanering.
Saneringen kostar inget för våra hyresgäster men du måste vara hemma och öppna för saneringsfirman när de planerat att komma. Missar du det får du betala för arbetskostnaden.
Tänk på att!
Vissa skadedjur kan sprida sig till andra lägenheter. Därför är du enligt hyreslagen skyldig att göra en anmälan om du tror att det kan finns skadedjur i din lägenhet.
Alla ska trivas
För att både du och dina grannar ska trivas, vill vi att det ska vara tyst i huset mellan 22 och 07. Borra inte i väggarna, skruva ner volymen och se till att fester inte hörs in till grannarna. Det är alltid bra att berätta för dina grannar om du planerar något som kan störa dem.
Om känner dig störd kan du ringa till vår kundtjänst under kontorstid. Blir du störd på kvällar och helger, ring Trygghetsjouren 040-685 43 50, alla dagar kl 19.00-05.00. I akuta fall ska du ringa polisen, 114 114 eller 112.
Tänk på att!
Kommer Trygghetsjouren till dig mer än en gång samma år för att du har stört, ansvarar du för kostnaden. I sådana fall skickar vi en faktura som du måste betala.
Service när du behöver det
I badrum och kök är det vi på Rosengård fastigheter som ser till att service utförs när något inte fungerar som det ska. Du som hyresgäst har ansvar för att ta hand om utrustningen i ditt badrum och kök.
Badrum
Vi tar hand om kranar, vatten, avlopp och eventuell fläkt i badrummet. Kontakta oss på en gång om de behöver service.
Ditt ansvar som hyresgäst
Det är viktigt att du gör en serviceanmälan så fort du upptäcker att något inte fungerar som det ska. För att hålla ditt badrum i fint skick finns det några punkter du bör tänka på.
Rensa avlopp och golvbrunn
Rensa avlopp och golvbrunnen då och då. Det fastnar lätt hår i avloppet som kan orsaka stopp.
Kalka av
Kalkrikt vatten lämnar spår på kakel, i handfat, duschgolv och väggar. Använd ett bra miljömärkt avkalkningsmedel med jämna mellanrum.
Rengör ventil
Rengör ventilen i badrummet då och då med trasa och ljummet vatten med diskmedel.
Tänk på att!
Om du vill fixa diskmaskin eller tvättmaskin själv måste den installeras av en fackman för att hemförsäkringen ska gälla.
Kök
Vi tar hand om kranar, kyl, frys, spis, vatten, avlopp och eventuell fläkt. Kontakta oss på en gång om de behöver service.
Ditt ansvar som hyresgäst
Du ser till att hålla utrustningen i köket i gott skick. Rengör spis och kyl regelbundet, byt filter i köksfläkten, frosta ur frysen med jämna mellanrum och gör rent vid avloppet i diskhon.
Mätning av vatten
Boende på Bennets väg 37, 39, 41, 43, 45 och 49 har en lägre grundhyra och du betalar bara för det varmvatten som du verkligen förbrukar. Använder du mindre än genomsnittet sänker du din boendekostnad, använder du mer ökar den.
Boende på Bennets väg 6 har en lägre grundhyra och du betalar bara för det varm- och kallvatten som du verkligen förbrukar. Använder du mindre än genomsnittet sänker du din boendekostnad, använder du mer ökar den.
På hyresavin ser du din kostnad för vatten. Den är först preliminär (efter din tidigare årsförbrukning). Två gånger om året stämmer vi av mot din verkliga förbrukning och justerar om du ska betala mer eller mindre. När du flyttar ut gör vi alltid en avstämning mot vad du faktiskt använt.
Fibernät för alla
I våra fastigheter finns MKB Net, ett fibernät med hastighet upp till 1000/1000 Mbit/sekund. I nätet erbjuder olika leverantörer sina tjänster. Du måste vara kund hos oss och ha flyttat in i din lägenhet för att ansluta dig och välja en bredbandsleverantör. Det gör du på mkbnet.se där du också hittar svar på vanliga frågor och priser.
Kabel-tv i fibernätet hanteras från 9 maj 2023 av Sappa. På deras hemsida ser du kanalutbud, tilläggspaket, hemlandskanaler och övrig information. Du når deras kundtjänst på 040-44 41 00.
Tips!
Funkar inte bredbandet? Kontakta alltid din leverantör och anmäl felet direkt till dem! Har du problem med anslutningen till MKB Net, mejla support@mkbnet.se.
Hur vill du ha det?
Vill du ha andra tapeter, nya golv eller byta luckor i köket? Väljer du att göra det själv går det bra, men om du valt ovanliga färger eller jobbet inte är professionellt gjort kan du bli skyldig att återställa det innan du flyttar ut.
Om du vill fixa diskmaskin eller tvättmaskin själv måste den installeras av en fackman för att hemförsäkringen ska gälla. I vissa fall kan du välja till annan spis, diskmaskin eller rostfri kyl och frys och betala för det via din hyra. Hör av dig så berättar vi mer.
Idag har vi två olika system för att betala för målning/tapetsering av väggar, slipning av golv, byte av golvmattor och vitvaror.
Kontakta kundtjänst om du vill
- Få reda på när det senast utfördes underhåll i din lägenhet
- Veta vilket system din lägenhet omfattas av
- Byta system
1. För lägenheter uthyrda efter den 1 september 2015 gäller underhållshyra. Då har du rätt att över tid få nya tapeter, målning eller golv utan extra kostnad på din hyra. Hör av dig om du vill veta vilka tidsintervaller som gäller för din lägenhet.
2. Du som bor i en lägenhet med valfritt lägenhetsunderhåll, och därför har en lägre grundhyra, kommer fram till 2019-12-31 kunna beställa det underhåll du vill ha och betala för det på din hyra. Du kan byta system och gå över till underhållshyra. Då får du ett påslag på din hyra med cirka 6,85%. Vi börjar med ett besök för att gå igenom vad du kan välja och vad vi kommer att göra. Kontakta oss om du vill veta mer.
Vett och etikett i tvättstugan
Lämna tvättstugan som du själv vill ha den när du ska tvätta. Håll rent och fint, släng tomma tvättmedelsförpackningar och ta med din tvätt när du är klar. Det är förbjudet att röka i tvättstugan och har du husdjur får de inte följa med dig.
Om något är trasigt eller inte fungerar, gör en serviceanmälan till oss. Sätt gärna upp en lapp om att du har gjort en serviceanmälan och häng på skylten ”Maskinen är trasig” som finns i tvättstugan så att nästa person ser det.
Boka tid
I de flesta av våra hus bokar du tvättid med tvättlås och nyckel. Utanför tvättstugan finns det en tavla med månadens dagar och möjliga tvättpass. Du låser fast ditt tvättlås på den dag och den tid du vill tvätta.
I några av våra hus bokar du tvättid med tagg och en digital tavla vid tvättstugan.
Tänk på att!
Du får inte tvätta mattor i tvättmaskinen. Maskinen går sönder och grannarna blir ledsna.
Vi låser upp!
För att du ska känna dig säker är alla källare och vindar låsta. När du vill att vi ska öppna kan du:
- Kontakta din trappvärd – kontaktuppgifter hittar du på infoskylt i trappuppgången.
- Boka via mejl till info@rosengardfastighet.se
- Kontakta vår kundtjänst.
Tips!
Vi har två fasta dagar i veckan då vi öppnar vindar och källare:
- onsdagar
- torsdagar
Vi gillar husdjur!
Husdjur är välkomna i våra lägenheter. Men ta hänsyn till dina grannar och fråga gärna de andra i huset om de känner sig störda. Kanske skäller din hund när du inte är hemma så att det hörs i lägenheterna omkring.
Husdjur får inte vara i trapphuset (om ni inte är på väg in eller ut) eller gemensamma utrymmen.
Tänk på att!
Plocka upp efter din hund när ni är ute på promenad. Det finns papperskorgar på området. Tack för att du hjälper till att hålla grannskapet rent och fint!
Koll på knippan
Du har ansvar för de nycklar och eventuella taggar som hör till din lägenhet. Behöver du fler nycklar eller taggar än de du har, kontakta oss och hör om du kan beställa fler mot en kostnad.
Om du har glömt dina nycklar behöver du själv ringa en låssmed och betala för arbetet. Rosengård fastigheter har inga huvudnycklar.
Tänk på att!
Kontakta kundtjänst om du tappat dina nycklar och/eller din tagg. Taggen kan spärras. Du kan behöva betala för nya nycklar och taggar.
Garage eller markparkering?
Vill du hyra garageplats av oss skriver vi ett separat avtal för den. Kontakta oss så hjälper vi dig. Just nu har vi inga laddplatser för elbilar.
Våra garage hittar du här:
Bennets väg 10 (Törnrosen)
Bennets väg 13 (Törnrosen)
Bennets väg 30 (Örtagården)
Hårds väg 36 (Örtagården)
Markparkeringen i våra kvarter har Sydsec hand om. Hör av dig direkt till Sydsec om du har några frågor.
Grill och grönska
Ta hand om din balkong eller uteplats. Du får använda elgrill, men fråga dina grannar om det är okej för dem. Vill du odla går det förstås bra! Tänk bara på att hänga balkonglådor inåt och att vattna försiktigt så att det inte rinner ner till grannen.